Puszcza Zielonka
Szlaki rowerowe: Z-8d. Dojazd z Murowanej Gośliny na Ostrów Radzimski
Trasa opisuje najłatwiejszy orientacyjnie i najszybszy sposób dojazdu na Ostrów Radzimski. Umożliwia również dojazd do dolnego wylotu Śnieżycowego Jaru. Jej początek jest identyczny z początkiem szlaku dojazdowego Z-6d.
[Data utworzenia: brak informacji]

0,0 km Murowana Goślina, stacja kolejowa
Sprzed stacji ścieżką prostopadłą do torów (na zach.), biegnącą w stronę widocznego stąd kościoła poew. i przechodzącą dalej w chodnik, a następnie w ulicę Dworcową. Mijam ośrodek zdrowia (200 m) oraz kościół poew. (300 m). Na końcu ulicy skręcam w lewo i wjeżdżam na rynek (400 m; Pl. Powstańców Wlkp.; kościół, ratusz), który przecinam ukośnie w stronę przeciwległego narożnika placu. Opuszczam rynek (500 m; ul. Kochanowskiego, w dół). Na skrzyżowaniu z ul. Mściszewską skręcam w prawo (800 m; z lewej w głębi dwór, po prawej wieża telefoni komórkowej, poprzeczną ul. Mściszewską biegnie odcinek R-3 PPR). Zjeżdżam w dół (wraz z Pierścieniem Poznańskim) w stronę widocznego już w oddali budynku gimnazjum, mijam mostek nad Trojanką (1,0 km) i dojeżdżam do wyłożonej betonowymi płytami ulicy, biegnącej w prawo.
1,0 km Murowana Goślina, droga do gimnazjum
Mijam drogę w prawo i stojący na wzniesieniu po prawej stronie ulicy budynek gimnazjum (1,2 km). Wyjeżdżam z Murowanej Gośliny i wjeżdżam do Raduszyna (1,7 km; wioska po lewej - pd. - stronie szosy), a wkrótce potem - do Mściszewa (2,1 km; wioska po prawej - pn. - stronie szosy). Przejeżdżam pod wysokim wiaduktem obwodnicy Murowanej Gośliny. Mijając przydrożną kapliczkę skręcam wraz z szosą w lewo (2,3 km; ) i osiągam skrzyżowanie (2,5 km), na którym skręcam w prawo (w tył drogowskaz "Murowana Goślina 3"; skręcają tam również przychodzące z naprzeciwka szlaki Z-8 [MPG] i Nw-1-2 [Nadw]). Jadąc pod górę osiągam ul. Radzimską.
2,8 km Mściszewo, ul. Radzimska
Skręcam w lewo w szeroką, lecz nierówną drogę gruntową (ul. Radzimska, słupek z nazwą ulicy jest dobrze widoczny z szosy; pozostałe przechodzące szosą szlaki: Z-8 [MPG], Nw-1-2 [Nadw], R-3 i Z-6d biegną prosto). Wkrótce droga się poprawia (3,1 km; szlaka), a nieco dalej z lewej strony pojawia się las (3,4 km; stąd ok. 150 m podjazdu; pojawia się czerwony szlak konny). Mijam przecinkę prowadzącą w lewo, nad Wartę (3,7 km) i wjeżdżam na osiedle (3,9 km; teren zabudowany, znak "droga bez przejazdu"). Omijam szlaban na końcu drogi (4,3 km; za szlabanem, po prawej bajoro) i 50 m dalej wjeżdżam w las. Jadę wraz ze szlakiem konnym leśną drogą utrzymując tam, gdzie to jest możliwe kierunek "na wprost". Mijam skrzyżowanie (4,4 km), "eskę" (5,0 km; w prawo i 40 m dalej w lewo; przy zakręcie w lewo z prawej dochodzi równorzędna leśna - uwaga podczas jazdy w kierunku odwrotnym do opisanego), przejeżdżam przez ciek wodny (5,4 km; droga wzmocniona palami), a następnie przez nieco większy strumień (5,9 km; mostek z bali, błoto). 50 m dalej przecinam na wprost skrzyżowanie z żółtym szlakiem konnym (wąska droga w lewo na łąkę i szersza w prawo w las) i wkrótce dojeżdżam do następnego.
6,4 km Radzim, zielony szlak turystyczny
Z prawej, ze Starczanowa, dochodzi zielony szlak turystyczny i skręca w prawo (w drogę będącą przedłużeniem mojego dotychczasowego kierunku). W lewo prowadzi droga nad brzeg Warty przy Ostrowie Radzimskim - stąd 500 m. [Po powrocie znad Warty] jadę dalej prosto. Mijając strumień (6,5 km) oraz kilka niewyraźnych dróżek w lewo i w prawo (w lewo nad Wartę, w prawo do szlaku powyżej Śnieżycowego Jaru) docieram wraz z zielonym szlakiem do Śnieżycowego Jaru.
7,2 km Śnieżycowy Jar, dolny wylot ścieżki
Droga biegnąca przez Śnieżycowy Jar jest zamknięta dobrze widocznym i łatwym do obejścia szlabanem. Łączę się ze szlakiem Z-6d. Dalsza droga na wprost (zielony szlak) prowadząca wzdłuż Warty bywa wiosną trudna do przejechania (błoto), jest dość zawikłana (liczne rozgałęzienia i dróżki do zwózki drewna) i prowadzi przez pagórki rozdzielone wąwozami. Można nią dojechać do Łubowa, jednak szlak ten jest znacznie dłuższy i bardziej męczący od biegnącego powyżej Śnieżycowego Jaru szlaku nadwarciańskiego.