Puszcza Zielonka
Szlaki rowerowe: Z-6d. Dojazd z Murowanej Gośliny do Śnieżycowego Jaru
Trasa opisuje najłatwiejszy orientacyjnie i zazwyczaj najszybszy sposób dojazdu do Śnieżycowego Jaru. Jej mankamentem jest dość znaczna jak na Wielkopolskę "pagórkowatość" szlaku[1] (różnica poziomów wynosi ok. 60 m), zaletą - asfaltowa nawierzchnia nieomal całej trasy przy niewielkim ruchu samochodowym (do Starczanowa - na skraju wsi droga utwardzona się kończy). Początek trasy pokrywa się z początkiem szlaku dojazdowego Z-8d. Istniejący niegdyś krótszy wariant dojazdu do Starczanowa prowadzący drogami gruntowymi jest po wybudowaniu obwodnicy Murowanej Gośliny niedostępny.
[Data utworzenia: 09 kwietnia 2010, stan aktualności na dzień 30 marca 2010]

0,0 km Murowana Goślina, stacja kolejowa
Sprzed stacji ścieżką prostopadłą do torów (na zach.), biegnącą w stronę widocznego stąd kościoła poew. i przechodzącą dalej w chodnik, a następnie w ulicę Dworcową. Mijam ośrodek zdrowia (200 m) oraz kościół poew. (300 m). Na końcu ulicy skręcam w lewo i wjeżdżam na rynek (400 m; Pl. Powstańców Wlkp.; kościół, ratusz), który przecinam ukośnie w stronę przeciwległego narożnika placu. Opuszczam rynek (500 m; ul. Kochanowskiego, w dół). Na skrzyżowaniu z ul. Mściszewską skręcam w prawo (800 m; z lewej w głębi dwór, po prawej wieża telefoni komórkowej, poprzeczną ul. Mściszewską biegnie odcinek R-3 PPR). Zjeżdżam w dół (wraz z Pierścieniem Poznańskim) w stronę widocznego już w oddali budynku gimnazjum, mijam mostek nad Trojanką (1,0 km) i dojeżdżam do wyłożonej betonowymi płytami ulicy, biegnącej w prawo.
1,0 km Murowana Goślina, droga do gimnazjum
Mijam drogę w prawo i stojący na wzniesieniu po prawej stronie ulicy budynek gimnazjum (1,2 km). Wyjeżdżam z Murowanej Gośliny i wjeżdżam do Raduszyna (1,7 km; wioska po lewej - pd. - stronie szosy), a wkrótce potem - do Mściszewa (2,1 km; wioska po prawej - pn. - stronie szosy). Przejeżdżam pod wysokim wiaduktem obwodnicy Murowanej Gośliny. Mijając przydrożną kapliczkę skręcam wraz z szosą w lewo (2,3 km; ) i osiągam skrzyżowanie.
2,5 km Mściszewo, droga do Starczanowa
Skręcam w prawo (w tył drogowskaz "Murowana Goślina 3"; skręcają tam również przychodzące z naprzeciwka szlaki Z-8 [MPG] i Nw-1-2 [Nadw]). Jadąc pod górę mijam ul. Radzimską (2,8 km; skręca w nią szlak Z-8d) i wkrótce wyjeżdżam z terenu zabudowanego (2,9 km). Podjazd staje się bardziej stromy. Mijam lokalny asfalt prowadzący ukośnie w prawo w przód (3,1 km; prosto jest tutaj drogowskaz "Starczanowo 2") i wyjeżdżam ze wsi (3,3 km). Wkrótce podjazd się kończy (3,6 km). Skręcam wraz z szosą w prawo i wjeżdżam do lasu (4,2 km). Mijam odchodzącą w prawo drogę do leśn. Starczanowo (4,5 km; szeroki żużel) i wyjeżdżam z lasu (50 m dalej). Wśród pól docieram do Starczanowa (5,4 km) osiągając wkrótce skrzyżowanie na początku zabudowań wsi.
5,5 km Starczanowo, przystanek autobusowy
Ze skrzyżowania albo
  • [zgodnie z drogowskazami; dojazd do parkingu] ulicą w stronę centrum wsi (w lewo; grunt wzm. tłuczniem) kilkaset metrów do niewielkiego parkingu (5,9 km; mieści ok. 10 samochodów; przejazd dalej samochodem jest zabroniony i zazwyczaj również niewykonalny). Z prawej strony strony parkingu schodzi w dół gruntowa, stroma i błotnista dróżka, oznaczona znakiem zielonego szlaku turystycznego i zakazem ruchu. Nią w dół, do rozdroża za zbiornikiem przeciwpowodziowym a przed kopcem grodziska stożkowatego, gdzie w prawo (6,1 km; rozłączam się z zielonym szlakiem, biegnącym dalej prosto). Okrążam grodzisko (błoto, dziury) i polami dojeżdżam do poprzecznej drogi gruntowej, w którą skręcam w lewo (6,8 km), łącząc się z drugim wariantem szlaku
    albo
  • [dogodniej, krócej, lecz omijając grodzisko w Starczanowie] na skrzyżowaniu prosto w gruntową drogę biegnącą w stronę Uchorowa. Mijam drogę odchodzącą w prawo do wsi Białęgi (30 m; biegną tam szlaki: Z-8 [MPG] i Z-9d) i wyjeżdżam ze Starczanowa. Ok. 20 m za tablicą kończącą wieś skręcam w lewo (160 m; skręca tutaj również szlak Nw-1-2 [Nadw]). Jadę gruntową, często błotnistą drogą biegnącą w stronę lasu, łącząc się z wariantem opisanym wyżej (900 m).
    Wjeżdżam do lasu (6,9 km). Mijam drogi leśne biegnące w dół, w stronę Warty (7,2 km i 7,4 km; możliwość powrotu po obejrzeniu Śnieżycowego Jaru), miejsce wypoczynkowe (7,6 km; ławki, stoły, brak zadaszenia; parking dla osób niepełnosprawnych) i osiągam skrzyżowanie dróg leśnych.
    7,7 km Śnieżycowy Jar, górny wylot ścieżki
    (Jestem na podwójnym, dobrze znaczonym skrzyżowaniu dróg leśnych). Skręcam w lewo. Dojeżdżam do rezerwatu (7,9 km; schodzę z roweru), mijam 300-metrowy drewniany chodnik (8,2 km), wychodzę z rezerwatu (8,6 km) i omijając bokiem zagradzający przejście szlaban osiągam leśną drogę biegnącą poniżej jaru.
    8,9 km Śnieżycowy Jar, dolny wylot ścieżki
    Drogą biegnącą poniżej Śnieżycowego Jaru prowadzi szlak Z-8d. Skręcając po wyjściu z Jaru w lewo można nim dojechać do Mściszewa lub połączyć się jedną z dróg poprzecznych ze szlakiem powyżej rezerwatu.
  • Przypisy:
    [1] Jadąc z Murowanej Gośliny do Śnieżycowego Jaru (wyjazd w kierunku zach.) trzeba przeciąć głęboko wciętą dolinę strumienia Trojanka, skręcić na północ i wspiąć się na linię wzgórz morenowych o wysokości dochodzącej do 60 m (u ich podnóża przepływa Warta).