Egipt
Miejscowości/Rejony: mxE1G. Abydos
Obecnie niewielka wioska na zachodnim brzegu Nilu, niegdyś starożytne miasto w Górnym Egipcie; świątynia Setiego I i Ramzesa II; nekropola.
Abydos było jednym z centrów osadniczych kultury Nagada II (3500-3200 pne.); w pobliskiej wsi Umm-el-Qa`ab zachowała się nekropola władców 1 i 2 dynastii oraz okresu predynastycznego. Jeden z grobowców (faraona Dżera) od XVIII dynastii został uznany za miejsce pochówku Ozyrysa. W tzw. grobowcu Skorpiona I znaleziono jedne z pierwszych zabytków piśmiennictwa egipskiego - pokryte hieroglifami tabliczki. Znaleziona w Abydos stalla faraona Dżeta (okres wczesnodynastyczny) znajduje się w Luwrze.
Od czasów Średniego Państwa Abydos było się celem pielgrzymek, od XII dynastii odbywały się tutaj misteria ku czci Ozyrysa. Największy rozwój miasta nastąpił w czasach XIX dynastii (schyłek Nowego Państwa), po rozbudowie świątyni przez Setiego I i Ramzesa II.

Świątynie Setiego I i Ramzesa II w Abydos
Zespół świątynny z XIII w. pne. powstały w wyniku przebudowy świątyni wcześniejszej; reliefy. Zespół składa się z dwóch dużych świątyń (świątyni grobowej Setiego I i świątyni Ramzesa II) oraz kilku mniejszych obiektów, z których najokazalszy jest Ozyrejon będący integralną częścią zespołu grobowego Setiego I.
Ruiny świątyń odkopał w 1859 r. francuski archeolog Auguste Mariette. Czas budowy świątyń Setiego I i Ramzesa II określa się na lata 1300-1233.

Świątynia Setiego I w Abydos
Jedna z dwóch dużych świątyń kompleksu w Abydos, wzniesiona w kształcie odwróconej litery "L", do dłuższego boku której doprowadzają (od strony "zgięcia" litery) schody i rampa, zaś powyżej krótszego boku znajduje się Ozyrejon. Ma dwa dziedzińce oraz dwie sale hypostylowe, za którymi umieszczono siedem kaplic poświęconych (od lewej): Setiemu, Ptahowi, Re-Herakte, Amonowi-Ra, Ozyrysowi, Izydzie i Horusowi. za kaplicami, na końcu dłuższego boku litery L, znajdują się dwa wewnętrzne sanktuaria Ozyrysa. Z lewej strony (w krótszym skrzydle świątyni znajdują się: przedsionek i sanktuarium Ptaha-Sokkara, sanktuarium bogini Nefertum, pomieszczenie na arkę oraz tzw. Galeria królów - przedsionek, gdzie znaleziono tablice z imionami królów egipskich (jedna z czasów Setiego I, druga z czasów Ramzesa II (obecnie w British Museum). Ściany świątyni pokrywają reliefy przedstawiające króla Setiego I z synem Ramzesem składających ofiary bogom[1].

Świątynia Ramzesa II w Abydos
Jedna z dwóch dużych świątyń kompleksu w Abydos wzniesiona ku czci Ozyrysa, dzisiaj nieomal całkowicie zrujnowana: płyty stropowe i górne części ścian uległy zniszczeniu, azachowały się jedynie resztki ścian niektórych pomieszczeń, mające nieco powyżej 2 m wysokości. Świątynia miała dwa dziedzińce, salę kolumnową i dwie sale hypostylowe (główny pylon i pierwszy dziedziniec są całkowicie zrujnowane). Pomimo zniszczeń zachowały się liczne barwne reliefy przedstawiające m. in. ofiarne procesje zwierząt Seta wraz z ofiarnikami oraz procesje jeńców nubijskich i azjatyckich; jednym z bardziej znanych reliefów jest tzw. poemat Pentaura Bitwa o Kadesz (II dziedziniec), sławiący zwycięstwo (wątpliwe zresztą) Ramzesa II nad Hetytami[2].
Świątynia położona jest na północ od świątyni grobowej Setiego I.

Ozyrion w Abydos
[Ozyreion]. Część zespołu grobowego faraona Setiego I położona nieopodal świątyni, lecz na niższym o kilka metrów poziomie, zalanym przez większą część roku wodą z Nilu. Powtarzające się w Ozerionie liczne powtórzenia imienia faraona Setiego I, sugerują, iż mógł on pełnić funkcję cenotafu (symbolicznego grobu) królewskiego.
Wg jednej z legend w Ozyrionie pochowana miała być głowa Ozyrysa.
Ozyrion odkrył w 1903 r. M. A. Murray, a odkopano go w latach 1911-14 i 1925-26.

[Data utworzenia: 01 lutego 2015]


kxE17. Świątynie Setiego I i Ramzesa II w Abydos

Przypisy:
[1] U schyłku Nowego Państwa faraon nie był już najwyższym bogiem, nie był nawet jednym z wielu, lecz (co najwyżej) synem boga, stąd Seti I składa ofiary w pokłonach, co wcześniej było niewyobrażalne. Jeszcze bardziej uniżoną postawę przyjmuje niewiele później Ramzes II na reliefach w swojej świątyni w Abu Simbel.
[2] Zanim odkryto w Hattuszy archiwum hetyckie dawano powszechnie wiarę freskom z Abydos, uważając Ramzesa II za zwycięzcę w bitwie pod Kadesz. Niemniej chociaż zatrzymał on pochód hetycki, twierdzy Kadesz nie odzyskał.

Powiązania 


Zobacz: Wszystkie zdjęcia tej serii.
Link zewn.: Wikipedia [en].