Artykuły (1): R0116. Pismo do władz Poznania (Cafe Gazeta, 17/03/2010)
Poznań, 17/03/2009 r.
Z-ca prezydenta miasta Poznania
Pan Mirosław Kruszyński
Dotyczy: Debata o rowerowym Poznaniu

Panie Prezydencie!
Proszę o odpowiedź na pytania:

1. Czy i kiedy miasto zrealizuje obietnicę p. prezydenta Grobelnego o powszechnej budowie nowych ścieżek podczas remontów ulic (wielokrotnie publicznie powtarzaną)?
W ub. roku wyremontowano gruntownie znaczny odcinek ul. Przemysłowej i, chociaż miejsca jest dosyć, ścieżki rowerowej nie zbudowano. Ulica ta jest jedyną nadającą się do budowy rowerowego połączenia Wildy z Jeżycami, dotychczas nieistniejącego.
Innymi przykładami remontów uwzględniających jedynie ruch samochodowy są wiadukty przy rondzie Żegrze i nad autostradą na granicy z Luboniem (ul. Opolska). W obu przypadkach ścieżka rowerowa miałaby olbrzymie znaczenie komunikacyjne, jednak nie tylko jej nie zbudowano, lecz na obu wiaduktach zawężono ponad wszelką miarę nawet chodnik (istniejący zresztą tylko z jednej strony wiaduktu) montując na nim balustrady - odbijacze dla samochodów bez dbałości o pieszych: np. wózki dziecięce lub inwalidzkie się nie wyminą! (na Żegrzu wózek w ogóle się nie zmieści).
Historia wiaduktu na Żegrzu jest też znaczącym przyczynkiem do rozważań nad planowanym wiaduktem w ciągu ul. Bukowskiej - pod wiaduktem na Żegrzu również miała kiedyś przebiegać ulica… Wiadukt się zestarzał, był kilkukrotnie remontowany, a ulicy jak nie było, tak nie ma. Może rezygnując z wiaduktu na Bukowskiej znajdzie się środki na ścieżki rowerowe?

2. Jaki jest przewidywany temin usunięcia piasku spod krawężników ulic, pozostałego po akcji zima? Poruszam się rowerem i piasek ten stanowi dla mnie i innych rowerzystów poważne utrudnienie, zmniejszając (i tak kiepskie) bezpieczeństwo na ulicach
(treść tego punktu jest identyczna z moim pismem z dnia 05/03/2009 - rok temu problem był taki sam).
Sam piasek to w gruncie rzeczy szczegół, jednak istotne jest pytanie,

Kiedy pasy ruchu dla rowerów uzyskają u włodarzy miasta taki sam status (ważność), jak jezdnie samochodowe?

Nierówność traktowania użytkowników była tej zimy wyraźnie widoczna: wiele ścieżek służyło po prostu za składowisko śniegu. Nierówność traktowania jest też widoczna przy oświetlaniu drogi, np. na ścieżce wzdłuż pd. jezdni Trasy Hetmańskiej, biegnącej miejscami poniżej jezdni, zalega głęboki cień od dobrze oświetlonej ulicy stwarzając dodatkowe utrudnienia podczas jazdy np. jesienią już od godz.16:00.
Stanisław Nowak
Roweromaniak wielkopolski
.
[Data utworzenia: 17 marca 2010]


Powiązania 

Uzupełnienie: Cała Polska na rower, spis artykułów Roweromaniaka