Poznań, dnia 19 marca 2009 r. Pan Jan Nowak [adres] |
W odpowiedzi na Pana zapytanie zgłoszone pisemnie w dniu 19 stycznia 2009 roku, podczas spotkania Prezydenta Miasta Poznania z mieszkańcami, dotyczące bałaganu na Wolnych Torach oraz w sprawie wytyczania ścieżek rowerowych, pragnę na wstępnie Pana przeprosić za opóźnienie w odpowiedzi na korespondencję z dnia 27 listopada 2008 r. kierowaną na moje ręce, które spowodowane było względami organizacyjnymi. Nadmieniam jednocześnie, iż pracownicy odpowiedzialni za powyższe niedopatrzenie zostali stosownie pouczeni o zasadach i trybie odpowiadania na korespondencję kierowaną do Urzędu Miasta Poznania.
Ustosunkowując się do zagadnień poruszonych w przedmiotowej korespondencji, informuję, iż kwestia bałaganu, zalegających śmieci na terenie tzw. Wolnych Torów jest na bieżąco monitorowana przez Straż Miejską Miasta Poznania. Część gruntów to grunty komunalne, gdzie za czystość odpowiedzialne są instytucje miejskie. Wydział Gospodarki Nieruchomościami regularnie zleca uporządkowanie tych terenów wyspecjalizowanym firmom. Pozostała część gruntów jest w posiadaniu Skarbu Państwa i pozostaje w zarządzie Polskich Kolei Państwowych, i to Spółka PKP odpowiada za czystość na tym terenie. Spółka PKP zobowiązała się do usunięcia składowisk odpadów i gruzu wzdłuż ciągów komunikacyjnych.
Odnośnie poruszonego przez Pana problemu utrudnień w ruchu rowerowym, pragnę podkreślić, że służby miejskie - świadome konsekwencji i uciążliwości, które powoduje wzmożony ruch samochodowy dla mieszkańców śródmieścia - podejmują działania celem rozbudowy sieci dróg rowerowych. Zamiarem naszym jest także tworzenie takich rozwiązań z zakresu organizacji ruchu, które sprzyjają rowerzystom. Przekazane przez Pana uwagi, dotyczące cyklu zmiany świateł dla rowerzystów przy rondzie Śródka, oraz inne postulaty cyklistów odnoszące się do kwestii ruchu, konsultowane są na bieżąco z Zarządem Dróg Miejskich.
Ponadto Zarząd Dróg Miejskich nie odstąpił od konsultacji projektów dróg rowerowych z rowerzystami. Na spotkaniu z Sekcją Rowerzystów Miejskich w dniu 24 grudnia 2008 r. poinformowano o zamiarze rozszerzenia tych konsultacji także o inne środowiska rowerzystów, co ma być powrotem do idei Platformy Rowerowej (działającej do 2002 roku), która grupowała różne organizacje rowerowe.
Zgadzam się ze stwierdzeniem, że przejazd rowerem przez rondo Starołęka jest dość uciążliwy dla rowerzystów, podobnie zresztą jak i dla pieszych. Wprowadzenie sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej zapewnia wprawdzie bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, wpływa jednak na wydłużenie czasu przejazdu. Dodatkowo jeszcze komplikuje sytuację ruch tramwajowy, który posiada priorytet, co powoduje, że wcześniejsze zgłoszenie tramwaju uniemożliwia włączenie światła zielonego dla pieszych i rowerzystów.
Rozumiem, że część rowerzystów wolałaby korzystać z jezdni i uczestniczyć w ruchu razem z samochodami, zamiast korzystać z wyznaczonych dróg rowerowych i zmieniać światła za pomocą przycisków lub wpływać na zmianę świateł za pomocą pętli indukcyjnej, jednakże w skomplikowanych układach komunikacyjnych nie ma prostych rozwiązań zadowalających wszystkich, w tym również każdego rowerzystę. Pragnę jednocześnie podkreślić, iż przy opracowywamu wszelkich rozwiązań komunikacyjnych przyjmuje się priorytet bezpieczeństwa.
W podsumowaniu pragnę poinformować, iż jednostki miejskie merytorycznie odpowiedzialne za zakres zgłoszonych przez Pana zagadnień, podjęły właściwe działania celem ich rozwiązania.
Dziękując za Pańską pełną troski o środowisko postawę obywatelską, ufam, że dzięki wspólnym działaniom mieszkańców Miasta i instytucji miejskich Poznań będzie miejscem czystym, zdrowym i bardziej przyjaznym naturze.
Z poważaniem wz. Prezydenta Miasta Tomasz Kayser Z-ca Prezydenta Miasta |
[Data utworzenia: 05 kwietnia 2009] |